sábado, 19 de diciembre de 2009

5. Tancament de l'assignatura i avaluació.


Sobre l’assignatura…
Aquesta assignatura ha tingut un plantejament pràctic i progressiu des del seu inici. Al igual que ha mostrat com les TIC’s poden ser una eina útil i de mediació en els processos d’aprenentatge. Aquests dos aspectes són els que principalment han afavorit un aprenentatge significatiu i ens han fet disfrutar de l’assignatura com a experiència pràctica. Des de la primera pac, ja vam prendre contacte amb les TIC. I ara, que ja acaba l’assignatura, podem dir que hem conegut un ventall ampli de recursos d’aquest tipus, que com molt bé es va dir en la última pac, ens servirà per fer-nos un arxiu amb tots ells, per utilitzar-los i anar-los ampliant i actualitzant.
A nivell conceptual, a la primera pac al llarg de dues setmanes hem discutit sobre la naturalesa i conveniència pedagògica dels jocs triats per el Joel a fi de treballar la interculturalitat amb l'alumnat. Gràcies al intercanvi d'opinions i la comunicació, hem matisat i enriquit les nostres idees inicials, arribant a conclusions més ajustades. De manera que no només hem debatut sobre la pràctica educativa per promoure la interculturalitat, sinó que l'hem experimentat directament mitjançant aquesta activitat. A més, hem reflexionat sobre els requisits imprescindibles perquè l'actuació docent sigui eficaç. D'altra banda, també hem relacionat el cas presentat amb els conceptes teòrics dels mòduls 1 i 2.
La segona pac es va construïr de forma col·laborativa. Entre tots tres companys vam elaborar una unitat didàctica en format Webquest orientada a superar prejudicis i estereotips amb el grup de secundària. En el desenvolupament d’aquesta activitat el més interessant va ser l’exploració per internet buscant recursos que fossin didàctics, fet que va suposar tota una descoberta de webs que tracten el tema de la interculturalitat, algunes amb profunditat.


Finalment, en la tercera activitat, el més significatiu ha estat conèixer el projecte Kultic, per la seva capacitat de fomentar aprenentatges i per tots els recursos que ofereix. També per l’enfoc constructivista que té, que permet la construcció col·laborativa dels coneixements, molt adequat pels alumnes de secundària. Un cop més l’aprenentatge ha estat mediatitzat per les TIC. Totes tres activitats han afavorit el meu aprenentatge i han facilitat que, arribats a aquest punt de l’assignatura, pugui dir que he construït un concepte d’interculturalitat diferent al que tenia, que parteix d’un model d’educació intercultural crític, que hem dóna arguments i hem permet continuar reflexionant, no només com estudiant sinó des del propi àmbit educatiu i de treball.


Sobre el blog…
La utilització del blog com a eina de treball ha estat un acert en aquesta assignatura ja que ha facilitat una reflexió continuada, un procés d’autoavaluació i una interacció amb els companys/es de l’aula. Per altra banda, l’elaboració del blog ha suposat conèixer un recurs de caràcter tecnològic vàlid pels contextos d’aprenentatge que com a professionals de l’àmbit educatiu ens podrà ser útil en més d’una ocasió per mediar en processos d’ensenyament-aprenentatge.Observi que el blog ha servit per :



- Ser un espai de REFLEXIÓ, RESUM i d’INTERCANVI.
- Conèixer altres punts de vista (els dels companys) i no només aprendre de les seves opinions sinó també dels recursos i eines que aportaven addicionalment i es podien veure al seu blog (enllaços, videos, ...)
- Aprendre a utilitzar aquest entorn (quan veies que un company havia penjat un vídeo).
- En definitiva: el blog ha tingut un paper actiu, ha possibilitat un treball col.laboratiu i adaptatiu (cadascú al seu ritme) és a dir , ens ha permès construir un aprenentatge SIGNIFICATIU, fruit d’un procés CONSTRUCTIU (hem adaptat noves idees a un coneixement previ, a partir de debats, d’apunts, d’altres companys, i per tant utilitzant interaccions amb el medi per a “construir-nos”); COL·LABORATIU (hem interactuat llegint els altres blogs i fent aportacions, per tant hem incrementat, sense adonar-nos també en la recerca activa d’informació i per tant el nostre aprenentatges ha estat : INTENCIONAL (intentar aconseguir coneixements d’una manera activa i volguda, i també CONVERSACIONAL ( beneficiar-nos del fet de pertànyer a una comunitat – l’aula - on es construeix coneixement). I per acabar, està clar que ha estat un aprenentatge CONTEXTUALITZAT, i hem pogut organitzar tota aquesta informació de forma ÚTIL i RESPONSABLE (gràcies a la mediació de l’Eli ) I , sobretot : REFLEXIVA ja que UN cop finalitzades totes les pacs, calia sempre fer una REFLEXIÓ personal d’aquestes.En el meu cas, he compartit aquest espai entre dues assignatures, aprofitant que totes dues li han donat un enfoc formatiu i avaluatiu.


Avaluació de l’assignatura…
Les meves expectatives inicials de l’assignatura d’Interculturalitat s’han superat amb escreix . Crec sincerament que els meus objectis inicials ( trobar eines que donin resposta a un tractament intercultural de l’educació, que puguin ajudar-me a la millora de la meva pràctica professional i que em servís com a enriquiment personal per participar en una convivència on s’intenti dia a dia superar les barreres dels prejudicis i les pors) no només s’han assolit sinó que s’ha anat més enllà: al relacionar teoria,pràctica real i contextualitzada amb NTIC han millorat les meves competències necessàries per ser una futura picopedagoga.
L’avaluació que en faig és EXCEL.LENT. L’aprenentatge sempre és dinàmic i així ho hem vist al llarg de l’assignatura. També hem après a saber fer ús crític i reflexiu dels recursos que tenim al nostre abast i conèixer diferents actituds i les seves conseqüències en el del tractament de la diversitat, base fonamental per a futurs psicopedagogs. Aquesta assignatura m’ha permès:



- Enriquir-me personalment a través de les aportacions dels companys i de la guia dels docents.
- Veure l’alt potencial educatiu que tenen els entorns de treball col·laboratiu com són el BLOG i la WEBQUEST.
- Descobrir la gran quantitat de recursos informàtics existents, la seva diversitat i la necessitat de ser crítics amb ell per tal de saber discriminar correctament.
- La importància de saber fomentar la participació , la reflexió (individual i col·lectiva) i de treballar la INTERCULTURALITAT d’una manera transversal intensa i motivadora des de la tolerància i el respecte.

A partir de la primera activitat que va ser el Debat on vam estar en contacte amb els conceptes assocats a la Interculturalitat (etnocentrisme, assimilació, multiculturalitat, relativisme cultural, interculturalitat...) totes les altres activitats es plantejaven ben encadenades i, com ja vaig comentar després de’analitzar la Pac4, la coherència entre totes les activitats era evident.
A més he d’afegir que m’ha estat molt útil al desenvolupar aquesta activitat juntament amb Noves Tecnologies per perdre la por i l’angoixa inicial davant la utilització del blog o la creació (per primera vegada) d’una webquest.
En la realització de les activitats s’ha prioritzat objectius com ser capaços de reflexionar i argumentar davant contextos de diversitat cultural, d’elaborar i analitzar críticament (possibilitats i limitacions) de material en red i, sobretot, ser capaços de treballar en entorns col.laboratius i adonar-nos de l’alt potencial educatiu que tenen aquestes eines.
Finalitzar dient que estic molt satisfeta amb el plantejament de l’assignatura i amb el meu aprenentatge, ja que donant un sentit més global el que he aprés em serveix tant per aplicar a la meva tasca professional com per la continuïtat dels meus estudis a la UOC: molt transversal i funcional!






Fins prompte!

No hay comentarios:

Publicar un comentario