domingo, 13 de diciembre de 2009

4.- Valoració personal de l'avaluació dels recursos Telemàtics per a la Interculturalitat






En aquesta tercera PAC hem analitzat i avaluat el material online del projecte KULTIC (http://www.kultic.net/) . El material es basa en activitats de recerca i anàlisi de la realitat, de l’entorn i per tant del contacte entre cultures incidint en temes controvertits, tot incidint en la sensibilitat i la capacitat crítica dels destinataris i amb l'objectiu d'ajudar-los a superar estereotips i prejudicis. La finalitat del mateix és desenvolupar una competència moral ajustada a l'entorn de diversitat cultural utilitzant les TIC.

Fomenta l’aprenentatge significatiu. El respecte i la convivència s’utilitzen com a valor social, viure la diversitat a l’aula de forma positiva. En el KULTIC l'alumne és capaç de fer i d'aprendre sol i de fer i d'aprendre amb ajuda d'altres persones, no tan sols es treballen valors sinó també actituds positives com: la democràcia, la diversitat, el respecte a un mateix i als altres, el diàleg, la responsabilitat, la cooperació, la convivència, la presa de decisions. i per tant el poder valorar positivament les diferències entre cultures d’una forma constructiva, NATURAL i REFLEXIVA.

En aquesta pac he pogut descobrir molts recursos pedagògics per a treballar la INTERCULTURALITAT i la importància de la seva selecció ja que molts d’ells no estaven actualitzats, fallaven els enllaços o bé els exemples i recursos que mostraven no servien o no s’adaptaven al col•lectiu amb el qual volíem treballar. És clau que un psicopedagog analitzi amb esperit crític els recursos per tal de treure’n el màxim rendiment dels mateixos

El projecte KULTIC (entorn WEBQUEST ) és ideal per potenciar l’aprenentatge col•laboratius i significatius per motivar als alumnes, per posar-los en situacions reals de presa de decisions i consens, d’aprendre a realitzar recerques actives d’informació (en diferents entorns molt interessants i tecnològics actuals) fomentant tots els valors i actituds positives d’una formació INTERCULTURAL

Observo que totes les PACS es complementen: en primer lloc (pac1) observem i analitzem un conflicte intercultural, posteriorment elaborem un material formatiu en format webquest, el qual fomenta un aprenentatge significatiu per tal de donar solució a aquest conflicte (pac2), i finalment avaluem, critiquem i proposem idees per la millora d’ un material semblant (i molt millor) al que hem elaborat(pac3). Personalment el què més m’ha cridat l’atenció és del com es pot treballar la INTERCULTURALITAT d’una manera transversal intensa i motivadora a través d’una eina tan interessant.

El projecte Kultic ofereix eines pedagògiques per donar resposta al contacte entre sensibilitats culturals diverses i els conseqüents problemes cívics i morals que se’n deriven, en entorns web, utilitzat un material fonamentat en activitats de recerca i anàlisi. Les activitats proposades en el projecte Kultic pretenen, sensibilitzar envers la realitat i la potenciació de la capacitat crítica, per ajudar als alumnes a superar estereotips i prejudicis a l’hora que desenvolupar una competència moral i ajustada a l’entorn de la diversitat cultural, que caracteritza les nostres societats, aprofitant la densitat tecnològica i audiovisual del moment. Personalment penso que és una eina didàctica motivadora, apropiada pels alumnes, innovadora en quant a format, material i en el propi procés d'ensenyament - aprenentatge, igual que les webquest utilitzades en la PAC 2, de fet les activitats del projecte Kultic segueixen un esquema comú: inici, tasca, activitat i avaluació.
La PAC 3 dona una guía clara i concisa per conèixer, catalogar i classificar recursos didàctics i a l'hora una gran eina com a futurs psicopedagogs/es en quant a l'orientació i assessorament que podrem realitzar tant amb els alumnes com amb el professorat per tal de treballar aspectes com la interculturalitat de forma transversal dins els currículum educatiu. El projecte Kultic és una bona eina didàctica, amb activitats i tasques apropiades per alumnes de secundària que s'allunya del conflicte que vam viure amb el Joel i la Berta a la PAC 1.

No hay comentarios:

Publicar un comentario