jueves, 22 de octubre de 2009

Comentari de la Pac 1.3


Actualment el desenvolupament de la humanitat i l'evolució de la societat en què vivim avui, està totalment influenciada per la ciència, la tecnologia, la societat i l'educació. Pot ser, que a primera vista, no trobem relació entre aquests conceptes, però com podem observar en el mapa conceptual que he elaborat, si aprofundim un poquet en algun d'aquests conceptes, tots acaben tenint relació entre si.

Invertir en Educació científica i tecnològica, es invertir en el desenvolupament d'un país. És per això que la tecnologia educació es veu obligada a donar un gir i influirà pel constructivisme, la psicologia de Gestalt, la psicologia conductista…
Serà necessària la implantació d'un nou currículum real i que s'adapti a les necessitats del professor i de l'alumnat, un currículum real, que proporcioni una determinada organització educativa. Serà necessari al mateix temps un canvi en el rol del professor i de l'alumne per a poder desenvolupar un aprenentatge significatiu. Degut a aquest motiu l’enfocament al debat ha anat cap a considerar que habitualment el tema de les noves tecnologies i l'educació és reduir-lo exclusivament als seus aspectes didàctics, és a dir, considerar-les tan sols un mitjà més en el bagatge de recursos del docent sense assumir que les noves tecnologies estan canviant el món per al que eduquem xiquets i joves. I que tal vegada sigui necessari redefinir les nostres prioritats com a educadors.
La institució escolar, va nàixer, entre altres coses, per a proporcionar informació.
El sistema educatiu no és precisament un ambient en què la tecnologia tingui un paper rellevant per a les tasques que allí es realitzen. És més, els seus practicants, tradicionalment i excepte honroses excepcions, s'han mostrat prou poc inclinats a incorporar novetats en el seu estil de fer les coses. No obstant això, l'actual revolució tecnològica afectarà l'educació formal de múltiples formes. Destaquem, doncs, un fet important: la societat de la informació serà la societat del coneixement i de l'aprenentatge.Per un altre costat la societat de la informació està impulsada per un vertiginós avanç científic i està al seu torn sustentada per l'ús de la tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), comporta canvis que aconsegueixen tots els àmbits de l'activitat humana. Els seus efectes es manifesten de manera molt especial en les activitats laborals i en el món educatiu, on tot ha de ser revisat: des de la raó de ser de l'escola i la resta d'institucions educatives, fins a la formació bàsica que precisem les persones, la forma d'ensenyar i d'aprendre, les infraestructures i els mitjans que utilitzem per a això, l'estructura organitzativa dels centres i la seua cultura...

La importància creixent de l'educació informal de les persones és que amb l'omnipresència dels mitjans de comunicació social, els aprenentatges que les persones realitzem informalment a través de les nostres relacions socials, de la televisió i els altres mitjans de comunicació social, de les TIC i especialment d'Internet, cada vegada tenen més rellevància en el nostre bagatge cultural. A més, institucions culturals com a museus, biblioteques i centres de recursos cada vegada utilitzen més aquestes tecnologies per a difondre els seus materials (vídeos, programes de televisió, pàgines web...) entre tota la població. I els portals de contingut educatiu es multipliquen en Internet.

Es necessiten nous coneixements i competències. Els profunds canvis que en tots els àmbits de la societat s'han produït en els últims anys exigeixen una nova formació de base per als joves i una formació contínua al llarg de la vida per a tots els ciutadans. Així, a més de la consideració a tots els nivells dels canvis socioeconòmics que originen els nous instruments tecnològics i la globalització econòmica i cultural, en els plans d'estudis es van incorporant l'alfabetització digital bàsica (cada vegada més imprescindible per a tot ciutadà) i diversos continguts relacionats amb l'ús específic de les TIC en diversos àmbits.

Les institucions educatives poden contribuir amb les seues instal•lacions i les seues accions educatives (cursos, tallers...) a acostar les TIC a col•lectius que d'una altra forma podrien quedar marginats. Per a això, a més d'assegurar la necessària alfabetització digital de tots els seus alumnes, facilitaran l'accés als equips informàtics en horari extraescolar als estudiants que no disposen d'ordinador a casa i ho requereixen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario